james-blaha-by-the-verge
Blog

Medische toepassing: Lui oog verhelpen met Virtual Reality

By Marco van der Werf on November 20, 2015

Virtual Reality (VR) wordt gezien als een technisch hoogstandje voor gamers. Toch zijn er vele andere manieren waarop VR wordt toegepast, zoals in de medische wereld.

James Blaha kon tot zijn 19e geen diepte zien. Hij werd als kind gediagnostiseerd met een lui oog en de dokters hebben hem niet kunnen helpen. Blaha ontwikkelde Diplopia, een Virtual Reality game die mensen met een lui oog helpt.

Om te begrijpen hoe Blaha ervoor zorgt dat mensen diepte kunnen zien moeten we eerst begrijpen waarom we diepte zien en hoe de techniek van een Virtual Reality bril werkt.

Diepte zien
Houd eens een hand voor een van je twee ogen en kijk naar een voorwerp. Je ziet nu geen diepte meer. Dit komt omdat je twee ogen nodig hebt om diepte te kunnen zien. We zien die diepte omdat onze ogen een beetje uit elkaar staan, gemiddeld 7 centimeter. Onze ogen zijn eigenlijk twee camera’s met twee verschillende beelden. Onze hersenen voegen die twee beekden samen. Omdat onze ogen vanuit een verschillende hoek naar een voorwerp kijken zien we een voorwerp in 3d en daardoor zien we diepte.

Een Virtual Reality bril
Een VR bril lijkt op een skibril en heeft binnenin twee kleine schermen, een scherm voor het linkeroog en een scherm voor het rechteroog. Tussen de schermen zit een klein schotje die ervoor zorgt dat je linkeroog niet het rechterbeeldscherm kan zien. Daarnaast zit er in een Virtual Reality bril lenzen. Dat is nodig omdat het beeldscherm slechts een centimeter van je ogen afstaat. Zonder lenzen zou je het beeldscherm nooit scherp kunnen zien.

De twee schermen in de Virtual Reality bril laten allebei hetzelfde beeld zien, maar allbei net vanuit een andere hoek. Daardoor bootst de bril de werkelijkheid na, waardoor we ook in Virtual Reality diepte zien.

Lui oog
Blaha had als kind last van een lui oog. De officiele benaming hiervoor is een Amblyopie. Een lui oog houdt in dat een van de ogen minder scherp ziet dan het andere oog. De normale behandeling hiervoor is dat kinderen een aantal uren per dag hun sterke oog moeten afplakken zodat zij hun luie oog beter trainen.

Soms werkt de behandeling niet. Als kinderen ouder zijn dan acht jaar is de kans op herstel dusdanig klein dat artsten de behandeling staken. Dat gebeurde bij Blaha ook met als resultaat dat hij geen diepte zag. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen in het verkeer: diepte zien is van belang bij het inschatten van afstanden en snelheden.

“Ik wist niet hoe iets in 3d zien eruit zag. Ik ben nog voordat ik 1 jaar werd gediagnostiseerd met een lui oog. Ik heb honderden uren met een ooglapje gelopen, zonder resultaat. De dokters zeiden dat ik uitbehandeld was. Tot ik een TED filmpje zag van Susan Barry die beweerde dat je op latere leeftijd nog 3d-zicht kon ontwikkelen” zegt Blaha. “Ik ben heel hard gaan oefenen en na twee weken zag ik de diepte van de toetsen op mijn computer. Dat was het moment dat ik besloot zelf te gaan werken aan een oplossing.”

Virtual Reality als oplossing
Blaha ontwikkelde een Virtual Reality game die het zwakkere oog een traint. De hersenen van iemand met een lui oog zijn zo afgesteld dat ze het oog met het scherpste beeld gebruiken. Daardoor raakt het luie oog verwaarloost. De app van Blaha maakt het beeld van het sterke oog donkerder en vager, waardoor je hersenen automatisch het beeld via het luie oog bekijken.

“Om het luie oog te oefenen moeten we hetzelfde beeld aan beide ogen laten zien, alleen moet een van de beelden zwakker en slechter belicht zijn dan de andere. Virtual Reality brillen zijn daarvoor geweldig, voor de opkomst van VR hadden we daar de mogelijkheden helemaal niet voor.”

Mensen kunnen Diplopia al downloaden via Blaha’s website. Voordat de app daadwerkelijk gebruik kan worden als een behandeling moet Blaha nog wetenschappelijk aantonen of zijn oplossing daadwerkelijk werkt. Om dat te doen moet de app dubbel blind worden getest. Dat is een duur langdurig proces. Tot die tijd kunnen artsen de game niet voorschrijven, mensen mogen de app wel gewoon gebruiken.

    Share

Subscribe to our mailinglist

Event partners

The VR Days event is organized in partnership with