Blog

In gesprek met Jeremy Bailenson

By Sandi Djoulfian on November 9, 2015

Jeremy Bailenson werkt al bijna 15 jaar als onderzoeker in Virtual Reality. Er zijn maar weinig die de beloften en valkuilen van Virtual Reality (VR) zo goed kennen als hij. In 2003 richtte hij het Virtual Human Interaction Lab aan de universiteit van Stanford op. In de afgelopen 12 jaar adviseerde hij Facebook, Samsung en andere grote bedrijven over Virtual Reality. Bailenson denkt dat de techniek nog een enorme sprong zal gaan maken. Volgens hem zijn de toepassingen van vandaag slechts een schim van VR in de toekomst. “Virtual Reality wordt het belangrijkste medium dat we ooit hebben gekend.”

Facebook, Google, Samsung, HTC: de grote technologische bedrijven stappen allemaal in VR. Waarom denkt u dat Virtual Reality een toekomst heeft?
“We zijn allemaal grote media consumenten en dat zullen we blijven. We kopen steeds grotere televisies, we zijn constant met onze telefoons bezig en de games die we spelen worden steeds echter. We gebruiken inmiddels de Wii en de Kinect, waarmee we games spelen besturen door daadwerkelijke lichaamsbeweging. Die trend gaat zich verder ontwikkelen. Tegelijkertijd laten sociale media zien dat we graag interacteren met virtuele anderen.”

Wat maakt Virtual Reality anders dan de media die we gewend zijn?
“Er komt een tijd dat Virtual Reality geen interface meer heeft. Dan loop je door de virtuele wereld door daadwerkelijk te lopen, dan kijk je iemand aan door je ogen te bewegen. De perceptie en de manier van interactie wordt in de virtuele wereld hetzelfde als in echte wereld. Als ik op mijn computer een muis gebruik, dan weet ik dat ik een muis gebruik. Zit ik in de bioscoop, dan weet ik dat ik naar een scherm kijk. Maar als je Virtual Reality gebruikt dan vergeet je dat het een medium is. Dat maakt het anders.”

Games en 360º videos zijn gebruikelijke VR toepassingen. Hoe zouden we VR nog meer kunnen gebruiken?
“Denk aan een verzekeringsmaatschappij die de verzekerden wil trainen om ongevallen te voorkomen. Voorlichting is niet effectief, maar je kan mensen ook niet trainen door ze een echt fysiek ongeluk mee te laten maken. Virtual Reality kan mensen een ervaring van een ongeluk geven die zo echt is dat ze die ervaring nooit zullen vergeten.”

Wat zijn de schaduwzijdes van VR?
“VR kan ook niet wenselijk gedrag versterken. Onderzoek wijst uit dat als mensen oorlog games spelen, dat ze in de echte wereld ook agressiever gedrag vertonen. Hoe realistischer de game, des te sterker het effect. Dat is mogelijk een echt probleem. Maar wat als we dat omdraaien. Dat we iemand een zeer intense ervaring geven van hoe het is om een superheld te zijn. Dat je het leven van een kind kan redden. Studies laten zien dat mensen dan in het echte leven ook behulpzamer worden. Zelf probeer ik aan te sturen op zoveel mogelijk positieve en zo min mogelijk negatieve effecten van Virtual Reality.

U bent erg ambitieus als het gaat om uw VR ideeën. U wilt door VR bijvoorbeeld het milieu probleem oplossen. Hoe wilt u dat doen?
“We kunnen mensen wel blijven bestoken met cijfers en grafieken over hoe belangrijk het is dat we iets aan het milieu doen. Het werk simpelweg niet. Wij hebben een studie gedaan waarin mensen virtueel een boom in een oerwoud moesten omzagen. De testgroep had enkel een filmpje gezien van een boom die werd omgezaagd. We hebben daarna het papiergebruik van mensen bijgehouden, Op lange termijn gebruiken mensen die virtueel de boom hebben omgezaagd 20% minder papier. Virtual Reality kan ervaringen geven die bijblijven.”

    Share

Subscribe to our mailinglist